Generalforsamling 2021 ???

Som følge af Covid-19/Coronavirus -situationen har Selskabet for Aalborgs Historie (SAH) igen i år desværre været nødt til at aflyse den årlige generalforsamling, der ellers skulle have været afholdt i maj 2021. Derfor følger her en forkortet digital årsberetning om SAHs aktiviteter i 2020 samt årsregnskabet 2020.

Hvis så frem i fald forholdene og forsamlingsforbuddet tillader det, vil der blive afholdt en almindelig generalforsamling i efteråret 2021. Ved samme lejlighed vil valg og genvalg til bestyrelse og revisorer blive afholdt. Afholdelsen af denne generalforsamling vil blive varslet i overensstemmelse med SAHs vedtægter.

Årsberetning 2020

Aalborgbogen 2020 har titlen ”Det glade Aalborg. Lyse og mørke sider af Aalborgs forlystelsesliv 1550-2020.” Den er skrevet af museumsinspektør Inger Bladt, arkivar Bente Jensen, ph.d. Jørgen Mührmann-Lund og ph.d. Jakob Ørnbjerg. Forestillingen om Aalborg som Danmarks gladeste og festligste by trives i bedste velgående og er godt beskrevet i både erindringsværker og romaner. I denne Aalborgbog går forfatterne derfor en anden vej og ser nærmere på nogle af de spor, som fortidens festglade aalborgensere har sat sig i arkiverne og på museerne. Det bringer læseren fra opulente middage og hasardspil til de værste ”snasker” og Tivoli Karolinelunds udvikling.

Aalborgbogen 2020 udkom i november 2020. Den blev vel modtaget af både læsere og anmeldere. Ved juletid 2020 var første oplag af Aalborgbogen udsolgt. På den baggrund blev andet oplag trykt. Aalborgbogen 2020 kan derfor fortsat købes ved henvendelse til SAH eller de lokale boghandlere.

Aalborgbogen 2021 er også undervejs. Den har arbejdstitlen ”De Danske Spritfabrikker i Aalborg” og skrives i år af tre forfattere. Det drejer sig om arkivar Flemming Nielsen, museumsinspektør Morten Pedersen og arkitekt Thomas Birket-Smith. Vi glæder os til at se resultatet og ønsker forfatterne god arbejdslyst.

I 2020 har SAH været ramt af flere aflysninger. Det har blandt andet drejet sig om vores foredragsrække ”Nyt fra Historien” og den lokalhistoriske bogmesse på Aalborg Stadsarkiv i december. Vi ser frem til, at hverdagen vender tilbage, så vi igen kan tage fat på vores vanlige aktiviteter.

Samtidig glæder vi os over solid tilslutning med 850 medlemmer af SAH. Det betyder, at vi er et af de største byhistoriske selskaber i Danmark. Vi er desuden aktive på både de sociale og digitale medier. Vi har en stor og velfungerende hjemmeside (www.aalborgshistorie.dk), der løbende bliver opdateret. På vores Facebookprofil Selskabet for Aalborgs Historie kan man også holde sig orienteret om vores tilbud og aktiviteter. Her havde SAH pr. 9. maj 2021 935 venner og 945 følgere. Der er naturligvis plads til mange flere!

Til sidst vil jeg gerne sige tak til SAHs bestyrelse, revisorer og bogpakkere for godt samarbejde i 2020. Der skal også rettes en stor tak til Nordjyllands Historiske Museum og Aalborg Stadsarkiv for godt samarbejde i det forgangne år. På sidstnævnte lokalitet har vi vores boglager, ligesom det er her, vi afholder vores bestyrelsesmøder.

Med mange hilsner og med ønsket om en god sommer

Jakob Ørnbjerg, formand for Selskabet for Aalborgs Historie

SE ÅRSREGNSKAB 2020/21 HERUNDER